Vlastníte byt, dům nebo pozemek, který byste rádi nabídli k prodeji? Pak vás asi napadá spousta otázek, na které zatím neznáte odpovědi. Pokud už při samotné představě cítíte husí kůži, nebojte se. Poradím vám, co vše je důležité před prodejem zařídit a co vás všechno čeká.
Kdo je připraven, není zaskočen
Nebudu vám lhát, prodej nemovitosti vyžaduje spoustu úkonů a sebemenší chyba jej může dost znepříjemnit. Posledních pár let zažívá realitní trh naprostý boom a poptávka po domech a bytech výrazně převyšuje nabídku. Rozhodně to ale není tak, že k vám po zveřejnění inzerátu začnou proudit davy lačnících zájemců. Vše je totiž o poctivé přípravě, trpělivosti a správných rozhodnutích.
Na začátku vás čeká katastrofa
Před tím než to celé vypukne, je třeba zkontrolovat, že jsou všechny podklady k prodeji v pořádku. K tomu budete potřebovat list o vlastnictví, který získáte výpisem z katastru a snímek z katastrální mapy nebo tzv. nabývací titul – tím může být například kupní smlouva nebo dědický výměr. Díky tomu ověříte, jestli je vše právně v pořádku a nemovitost není zatížená exekucí nebo věcným břemenem.
Bez atraktivní prezentace by to nešlo
Po kontrole podkladů následuje nacenění nemovitosti a samotná příprava inzerátu. Při prodeji už není potřeba znalecký posudek, je ale dobré ho mít. Aby inzerát zaujal na první pohled a neutopil vaši nemovitost v záplavě nabídek, musí být dokonalý. Co by v něm nemělo chybět?
- Atraktivní fotografie, videa nebo třeba i záběry z dronu,
- jasné a přehledné informace o stavu nemovitosti, ceně a dispozicích,
- vizuální doplňky (3D půdorys),
- zajímavosti o okolí.
Připravte si hodně kávy a čokolády, začíná papírování
Inzerát zapůsobil, našli jste potenciálního kupce a vše je tedy na dobré cestě. V tuto chvíli buďte obzvláště pečliví. Nastává totiž chvíle, kdy budete potřebovat předložit zájemcům kupní smlouvu. U takto důležitých dokumentů se rozhodně vyplatí nechat si smlouvu vyhotovit na míru přímo od právníka. Musí totiž obsahovat podmínky prodeje (platba a převod peněz) a mnoho dalších informací. Návrh smlouvy poté zašlete kupujícímu, který jej schválí, nebo doplní připomínky. Poté může následovat kolotoč úprav, na jehož konci by měly obě strany dojít k odsouhlasení smlouvy a následně k jejímu podpisu.
Smlouva je podepsaná, co peníze?
Nejbezpečnější formou úhrady pro obě strany je úschova finančních prostředků. Nestane se vám, že byste například převedli nemovitost na kupujícího a on si rozmyslel placení a zamezíte i mnoha dalším nepříjemnostem. Při úschově uloží kupující peníze ke třetí osobě (často advokátovi), která peníze prodávajícímu převede až ve chvíli, kdy se vyřeší zápis nového majitele do katastru.
Ještě není vyhráno, papírování pokračuje
Předali jste klíče a nemovitost už má jiného majitele. A teď přichází daně. Do 3 měsíců od nabytí právní moci vkladu do katastru musíte zaplatit daň z převodu nemovitosti. Ta je stanovena na 3 % z prodejní ceny nebo znaleckého posudku. Zkontrolujte si také, jestli se na vás nevztahuje povinnost zaplatit daň z příjmu. Ta se neplatí v případě, že jste vlastnili nemovitost déle než 5 let nebo jste v ní alespoň 2 roky bydleli. Neplatí se také, pokud jste v ní bydleli méně než 2 roky, ale využili jste získané finanční prostředky ke koupi jiné nemovitosti určené k bydlení.
Jde vám z toho hlava kolem? Nemusíte na to být sami
Jak jsem uvedl na začátku tohoto článku, prodej nemovitosti rozhodně není pro každého. Pokud si přejete hladký průběh bez komplikací, určitě se obraťte na realitního makléře. Ušetříte si hromadu času, sprostých slov a často i šedivých vlasů. Důvody, proč prodávat s realitním makléřem, jsem vám sepsal do předchozího článku. A pokud jste z Olomouckého kraje, neváhejte a obraťte se na mě, moc rád vám s prodejem nebo pronájmem pomohu.